Vegointresset ökar med stormsteg och har gjort det ett bra tag nu. Men veganismen framför allt blir bara mer och mer intressant runt om i världen.
Vegetariska dagar förs in på skolor och företag. Men vegetariska dagar smyger sig också in i folks hem. Men något som är lite extra spännande är att det är relativt vanligt att event och galor har vegetariska menyer istället för rätter med animaliskt ursprung.
Sedan får man inte glömma att sociala medier gör att vi idag får reda på mycket mer om vad som sker bakom kulisserna och om sådant man kanske var mindre medveten om förr. Vilket gör att vi idag enklare och i större utsträckning får reda på mer om hur djuren verkligen har det i djur industrin. Hur det går till när de slaktas, hur vi får vår mjölk, hur många djur som lider dagligen o.s.v. Vilket i sin tur gör att en del människor minskar på sitt användande av animaliska produkter och andra får avsmak och slutar med animalier helt och hållet.
Och med fler som äter vego så ökar efterfrågan på veganska produkter. Så hela tiden kommer nya produkter ut på marknaden. Nya som gamla företag skapar nya vegoprodukter för att tillfredsställa fler målgrupper med mat.
Och det en del företag har kommit på är att man genom vegoprodukter ofta får det mer allergivänligt så att samma produkt når ut till fler målgrupper. Till exempel så kan laktosintoleranta äta veganska produkter i och med att de är utan mejeriprodukter. De som har äggallergi lika så. Företagen tjänar alltså på att göra sina produkter helt veganska då det når ut till fler målgrupper.
Genom en vegansk produkt så kan exempelvis köttätare, lakto-ovo vegetarianer, laktosintoleranta och veganer äta den.
Medans man med en lakto-ovo vegetarisk produkt bara når ut till exempelvis lakto-ovo vegetarianer och eventuellt köttätare. Vilket är färre målgrupper.